Fagot Dřevěný dechový hudební nástroj* s dvojitým strojkem, většinou z javorového dřeva. Historie jeho vývoje od pramáti šalmaje* k dnešní podobě je dlouhá a složitá. Mnoha nástrojařům a vynálezcům nedal tento nástroj spát a ještě dnes by se na něm možná dalo leccos zlepšit (několik "nejistých" či "tvrdých" tónů*). Ale přesto máme všichni fagot rádi - posluchači, skladatelé i interpreti*, i když hra na něj je velmi složitá a náročná. Dovede nás totiž rozveselit (třeba ve skladbě Julia Fučíka Starý bručoun nebo když souhlasně přizvukuje při známé árii* Janka v Blodkově opeře* V studni: "Aj, to bude švanda", ale dovede být i velice něžný (jako třeba v Koncertu* F dur, op. 75, C. M. von Webera). Proč se tento nástroj jmenuje právě fagot? V italštině fagotto znamená otep a náš milý nástroj se jí přece podobá? |
|
Kontrafagot je větší a zní o oktávu níž než je zapsáno v notách. |
famfrnoch, fanfrnoch (Též bukač, bukál). Český lidový rytmický hudební nástroj *. Hliněná nádoba s napnutou kůží, jejímž středem jsou provlečeny žíně. Tón vzniká třením žíní navlhčenými prsty hráče. |
fanfára
Fanfárami začínají všechny velké slavnosti. V době baroka* se jimi zahajovaly hony a vítali vznešení hosté na hradech a zámcích, dnes zahajují olympijské hry, vojenské přehlídky. Fanfárami
žesťových nástrojů* začíná slavnostní pochod J.Suka V nový život, v Symfonietě L.
Janáčka tvoří fanfáry celou první část skladby. Fanfáry ze Smetanovy opery Libuše uvádějí novoroční projevy prezidenta republiky. Fanfáry jsou zkrátka kratší nebo delší slavnostní skladby pro žesťové nástroje - nejčastěji
trubky* a pozouny*.
fantazie
Skladba ve volné formě*, s častými modulacemi*,
improvizačními* vložkami a
virtuózními* pasážemi. Často bývá fantazie zpracováním
tématu* z jiné skladby - vlastní nebo cizí. V soupisu děl skladatelů najdeme zpravidla alespoň jednu fantazii. Z české hudební literatury si připomeňme Smetanovu Fantazii na české
národní písně* a Sukovu Fantazii pro
housle* a orchestr*.
fauxbourdon
(fóburdon)
(Z francouzštiny). Nejstarší forma vícehlasého zpěvu*, vzniklá v 1. pol. 15. století. Spočívá v souběžném postupu hlasů v
sextových*
akordech. V pozdější době se tak nazývala prostá harmonizace
cantu* firmu notami* stejné hodnoty a v 17. století se fauxbourdon říkalo improvizovanému,
trylky* a koloraturou* vyzdobenému
kontrapunktu*.
festivaly (přehlídky, soutěže)
Souhrnně bychom mohli říci: hudební slavnosti. Svůj předobraz mají už ve starém Řecku, kde byly národní slavnosti, zejména hry olympijské, pythické aj. současně střediskem a jakousi přehlídkou hudebního umění. Ve středověku byly hudebními slavnostmi populární "zápasy pěvců", organizované jak ve městech u příležitosti prohlašování mistrů pěvců (viz
minnesang*), tak i mezi pěvci různých měst, jak je r. 1207 zorganizoval durynský lantkrabí Heřman na hradě Wartburce.
Novodobé hudební slavnosti začaly r. 1724 festivaly sborové* hudby v Anglii a Hëndelovými slavnostmi v Halle r. 1786.
Zvláštní postavení mezi nimi mají každoroční představení Wagnerových oper* v Bayreuthu, od r. 1876 až dodnes.
Od r. 1921 se pořádaly v Donaueschingen (dónauešingen), později v Baden-Badenu a od r. 1950 znovu v Donaueschingen hudební slavnosti nové hudby, na
kterých se představovala díla Hindemithova, Weberova, Stravinského, Hábova, Schönbergova a mnoha dalších průkopníků nových směrů v hudbě.
K významným hudebním slavnostem předválečným patří od r. 1933 Florentinské hudební jaro, od r. 1938 festival v Lucernu. První
jazzový* festival byl uspořádán r. 1948 v Nice (nys). Po válce se počet festivalů rozrostl tak, že v zájmu koordinace bylo vytvořeno Evropské společenství hudebních festivalů v Ženevě, které eviduje kolem 30 festivalů v 18 zemích. Naše Pražské jaro k nim samozřejmě patří.
Kromě festivalů mezinárodního významu v oblasti vážné* i
populární* hudby existují ve všech kulturně vyspělých zemích nejrůznější hudební přehlídky - u nás Týdny nové hudby, Přehlídka koncertního umění, a řada soutěží, které jsou v podstatě také přehlídkami souborů i sólistů různé umělecké úrovně a jsou vždy významnou hudební událostí místa, kde se konají. U nás, např. Concertino Praga v Jindřichově Hradci. Své festivaly, přehlídky i soutěže má i
amatérská* umělecká činnost, např. Festival sborového umění "Europa cantat" v Táboře.
fidula Středověký smyčcový* nástroj*, od něhož vede - přes staré violy* - přímá vývojová cesta k našim houslím*. |
Figura
Skupina tónů* na podkladě
melodickém*, rytmickém* nebo
harmonickém*. Uplatňuje se obvykle ve vedlejších hlasech a nepracuje se s ní jako s
motivem* - opakuje se totiž téměř beze změny. V
tancích* mluvíme o charakteristické figuře
- např. o rytmické figuře polonézy* apod.
figurace
Vyzdobení melodie* vedlejšími
tóny*.
figurální hudba
Mše* nebo jiná duchovní* skladba 17. a 18. století s doprovodem nástrojů, příp. orchestru.
filharmonie
Původně spolek hudebních umělců a přátel hudby, jehož posláním bylo provozování skladeb a pořádání
koncertů*. Dnes pojmenování velkých
symfonických orchestrů* s dlouhou historií a vysoké umělecké úrovně (např. New York Philharmonic Orchestra (ňujork filharmonyk órkestra), Česká filharmonie).
Filmová hudba
Od vzniku zvukového filmu patřilo v tomto moderním a nejrozšířenějším druhu
dramatického umění hudbě významné místo. Filmová hudba je většinou hudba scénická*, ale může být i zcela rovnocennou složkou
filmu, někdy je dokonce nejdůležitější. V takovém případě mluvíme o hudebních filmech. Postupně se vyvinulo celé odvětví hudby k filmům: někteří skladatelé se na ni specializují, u jiných patří k základním oblastem tvorby (např. u S. Prokofjeva, D. Šostakoviče, I. Dunajevského, u nás J. Srnky a V. Trojana). K hudebním
filmům patří muzikály*, ale i zfilmované
opery*, operety*,
balety*, životopisy hudebníků apod. Ve svém průměru filmová hudba nevybočuje z oblasti
hudby zábavné*, najdeme však v této oblasti i řadu hudebních skvostů, třeba právě filmy s hudbou S. Prokofjeva.
finále
1. poslední věta v cyklické* hudební formě, např.
sonátě*, suitě*,
koncertu*, symfonii* aj. Obvykle se hraje v rychlém tempu a má být efektním zakončením celé skladby.
2. závěrečný výstup v opeře*,
operetě* aj. se
sólisty*, sborem*, někdy i
baletem*. Uzavírá obvykle jedno jednání nebo celé představení.
fašinet
Kolovrátek *
flažoletové tóny |
Flétna
Jeden z nejstarších hudebních nástrojů*. Už několik tisíc let před naším letopočtem na ni hráli staří
Egypťané, Indové i Číňané. Podle řeckého bájesloví dala flétna dokonce podnět k první hudební soutěži, která se za účasti veřejnosti konala mezi satyrem Marsyasem a bohem Apollónem.
Hra na flétnu provází od té doby dějiny až do našich časů. Velmi oblíbená
byla v době renesance*, i když tehdy neměla rozsah ani dvou
oktáv*. Hrát na ni bylo ctí i pro krále, např. pro polského krále Stanislava Augusta Poniatowského nebo pruského krále Bedřicha II. Velikého.
Flétna se vyráběla z bambusu, kokosového, zimostrázového či ebenového dřeva, které dnešní výrobci zaměnili za stříbro nebo speciální kov. Ale zařazení mezi "dřevěné" nástroje již flétně zůstalo, protože způsobem hry a barvou
tónu* do této rodiny patří.
Z historie i dnešní praxe známe flétnu zobcovou a příčnou. Zlatým věkem zobcové flétny bylo v Evropě 15.-17. století. Tehdy se používalo až devět typů těchto fléten - nejznámější z nich jsou sopránová, altová, tenorová, basová. V druhé polovině 18. století
však již v hudební praxi vítězí flétna příčná a zájem o zobcovou flétnu se obnovil teprve v dnešní době mezi skladateli,
interprety* i v
hudebním školství*.
Příčná flétna bývala kdysi lidovým nástrojem potulných pištců. Vývojově prodělala mnoho změn. Definitivní podobu dostala reformou flétnisty mnichovské dvorní
kapely* T. Bóhma (bém) r. 1832 a od té doby se datuje i její významné postavení v
orchestru*, kde je (po
pikole*) druhým nejvýše znějícím dechovým nástrojem. Má
čistý, jasný tón, a proto jí skladatelé v programních* skladbách často svěřují motivy ptáků (Z. Fibich: V podvečer, S. Prokofjev: Péťa a vlk), vánku nebo potůčku (začátek Smetanovy
symfonické* básně Vltava).
Flétnová literatura minulosti i současnosti je velmi bohatá a najdou se v ní pravé skvosty, jako třeba
Sonáty* pro flétnu a
cembalo* G. F.
Händla nebo současná Sonatina* semplice P. Ebena.
Pokud jde o virtuosy* na tento krásný nástroj, je dobré znát z minulosti jméno J. Quantze (kvanc), ze současnosti
J. P. Rampala a našeho J. Válka.
florentská camerata
(kameráta)
V posledních desetiletích 16. století se ve Florencii scházela společnost uměnímilovných a vzdělaných lidí, diletantů, básníků i praktických hudebníků. Členy této přátelské společnosti (italsky camerata) byli básníci O. Rinuccini (rinučíny) a G. Chiabrera (kjabréra), hudebníci J. Peri, G. Caccini a E. de Cavalieri, ideovým vůdcem V. Galilei, otec slavného hvězdáře. V kruhu této společnosti vznikly první pokusy o nový -
homofonní* - sloh, který zdůvodňuje skladatel Caccini v
předmluvě ke sbírce* písní Nuove musiche (múzike). Přiznává v ní, že se ze vzdělaných hovorů v cameratě naučil více než za 30 let studia
kontrapunktu* a přesvědčil se, že "bezcenná je hudba, která ruší srozumitelnost slova, ... že bez srozumitelnosti slova mysl hudbou nemůže být dojata ..."
Florentská camerata přímo pověřila Periho a Cacciniho, aby zhudebnili Rinuciního
libreto Eurydika. Pří slavné premiéře*
opery* 6. října 1600 u příležitosti sňatku francouzského krále Jindřicha IV. s Marií Medicejskou (medyčejská) byly provedeny části obou oper. Bylo to snadno
možné, protože skladby obou skladatelů si jsou velmi podobné. Orchestr*, který byl složen z clavicembala*, chitarone,
loutny* a lyry* byl umístěn za jevištěm a řídil ho G. Caccini
folk
Původně folk music (mjúzik). Soudobými výrazovými prostředky napodobené lidové* písně, převážně se společensky angažovanou tématikou. Folkové hnutí vzniklo v anglosaských oblastech USA; jeho programem byl systematický sběr písní a zásada, že sběr nemá jen "vykopávat mrtvé kosti z jednoho hřbitova a pohřbívat je na jiném". Prvním průkopníkem této zásady byl Pete Seeger (pít sígr), nar. 1919, který objevené lidové písně aktualizoval a interpretoval. Náměty americké folk music byly především aktualizace písní z osvobozenecké a občanské války, dělnické písně z doby před 1. světovou válkou, písně z vězeňského prostředí apod.
V 60. letech se folkové hnutí rozšířilo do světa, kde se realizuje v podstatě dosud:
1. jako přejímání a napodobování anglosaských materiálů
2. jako hledání a zpracování vlastních lidových písní s odpovídající tématikou
3. jako původní tvorba písní s myšlenkově závažnými, společensky angažovanými texty (v čemž je největší přínos hnutí
folku pro současnou populární*
hudbu).
Představiteli hudby tohoto typu u nás jsou např. soubory Brontosauři, Klíč, písničkář W. Daněk apod.
folklór
Lidová* hudba
fonotéka
Archív či sbírka magnetofonových pásků.
forma
Způsob uspořádání hudebních myšlenek ve skladbě, řád, podle kterého jsou tyto
myšlenky voleny a řazeny. Forma nebývá u každé nové skladby nová - skladatel zpravidla volí některou z historicky prověřených forem. Základními hudebními formami jsou: malá a velká
forma písňová*,
variace*, formy kontrapunktické*,
forma sonátová*,
forma rondová*, cyklické formy
(suity*, sonáty*,
symfonie*), různé tzv. "volné" formy, jako je třeba
symfonická* báseň, a speciální formy hudby vokální
(opera*, kantáta* aj.).
forte
Z italštiny (značka f): silně; f o r t i s s i m o (značka ff): velmi silně.
foxtrot
Anglicky doslova "liščí krok". Společenský tanec* ve 4/4
taktu*. Vznikl ve 20. letech našeho století a měl mnoho typů, např. one step (van) a two step (tú). Ustálily se však a dodnes se tančí v podstatě dva typy: rychlý foxtrot a pomalý slow-foxtrot (slou), zkráceně slowfox, který je náročný na prostor a setkáme se s ním většinou jen při tanečních soutěžích.
fuga
Vrcholná forma kontrapunktu*, jejímiž základními vlastnostmi jsou:
a) uplatnění jediného tématu*, s kterým se pracuje po způsobu
imitace*
b) třídílnost skladby (trojí provedení tématu)
c) tonální plán, podle něhož jednotlivé hlasy po sobě nastupují. Zpravidla ve druhém provedení téma
moduluje*.
Fugy se vyskytují v hudební literatuře jako samostatné skladby (zejména v díle J. S. Bacha, ale obracejí se k nim nezřídka i skladatelé soudobí, např. D. Šostakovič), jako části
cyklů* (třeba v II. smyčcovém
kvartetu* D dur op. 35 V. Nováka) i jako díl kombinované
formy* (např. v symfonické* básni B. Smetany Z
českých luhů a hájů).
fujara Lidový dřevěný dechový nástroj*, používaný původně pastevci. |
furiant Jeden z nejznámějších a také nejzajímavějších českých tanců*. Je třídobý, rychlý, v nepravidelném rytmu* a tančí se na píseň Sedlák, sedlák, sedlák nebo Koukej, koukej, koukej. Češti skladatelé ho často ve stylizované* podobě zařazovali do svých skladeb - B. Smetana v Prodané nevěstě a v Českých tancích, A. Dvořák ve Slovanských tancích, v 6. symfonii* D dur aj. |