C
caccia
(kača)
Z italštiny: lov, honba.
calando
(kalando)
Z italštiny. Zkratku cal. najdete ve skladbě tam, kde má síly i rychlosti ubývat.
cantabile
(kantábile)
Z italštiny: zpěvně, melodicky plynně.
cantus firmus
(kantus)
Z latiny: pevný předem daný hlas, základní melodie* v
kontrapunktických* skladbách. Správnému vypracování cantu firmu
věnovali dříve skladatelé mimořádnou pozornost, proto i pravidla jeho kompozice jsou velmi přísná. Cantem firmem ve vícehlasých mších jsou často melodie
gregoriánského chorálu.*
canzona
Instrumentální * hudba
capriccio
(kapričo)
Z italštiny, nebo také c a p r i c e (kapris) z francouzštiny. Je to skladba rozmarného obsahu a různých forem pro
sólový* nástroj nebo
orchestr*. Světová hudební literatura má řadu slavných capriccií -
např. Capriccia pro sólové housle N. Paganiniho, Dvořákovo Scherzo*
capriccioso, Španělské capriccio N. Rimského-Korsakova nebo Italské capriccio P. I. Čajkovského.
Cecilská jednota
Významná hudební instituce obrozenské Prahy. Existovala 25 let (1840 - 1865) a v době rozkvětu měla mužský
sbor* (až 120členný), chlapecký sbor (až
60členný) a velký orchestr*. Zakladatelem a organizačním duchem instituce byl Antonín Apt. Hlavním přínosem hudebnímu životu Prahy byly abonentní
koncerty* (za dobu své existence jich uspořádala jednota v Platýzu a na
Žofině 117) a vystoupení při různých slavnostních příležitostech, kterých bylo přes sto. Na koncertech zněla hudba všech slohů a epoch - od Palestriny, J. S. Bacha,
Händla, Mozarta k Beethovenovi, Schumannovi, Mendelssohnovi i Wagnerovi. Na každém koncertu byly pravidelné zastoupeny i skladby soudobých českých skladatelů (Kittla, Křížkovského, Tomáška, Zvonaře aj.) a interpretovaly se zásadně česky. Mezi
sólisty* koncertů Cecilské jednoty najdeme K. Strakatého, L. Lukese a A. Dvořáka
(viola*). Po vzoru Prahy byly "Cecilky" zakládány i v jiných městech a měly tam velký význam pro hudební život (např. Ústí nad Orlicí).
celesta
(čelesta)
Bicí hudební nástroj, vynalezený francouzským nástrojařem A. Mustelem (mistel) r. 1886. Připomíná harmonium*, ale zní úplně jinak - vydává jasné, perlivé tóny (však také celesta italsky znamená nebeská). Slýcháme ji často ve skladbách moderních skladatelů. |
ciaccona
(čakóna)
Též p a s s a c a g 1 i a
(pasakalja). Z italštiny; kontrapunktické*
variace*, pro něž je charakteristické, že se v nich nemění
téma*, ale ostatní kontrapunktické hlasy Téma zaznívá v
basu*, nazýváme ho tématem
ostinátním*. Jména mají obě skladby po
starých barokních tancích*, které se původně lišily
taktem*. Dnes se objevují většinou v trojdobém taktu.
Strunný hudební nástroj úderný, nepostradatelný v lidové* hudbě moravské slovenské, cikánské a maďarské. V 18. století hráli na cimbál i virtuosové* - profesionální hudebníci. Občas se cimbál vyskytuje i v hudbě umělé (I. Stravinskij, Václav Kučera, Miloslav Ištvan, Arnošt Parsch aj.). |
cink
Dechový hudební nástroj pozdního středověku a začátku novověku. Byly to dřevěné, někdy také slonovinové roury s dírkami, rovné nebo zahnuté do půlkruhu, potažené kůží. Zpočátku neměly ještě nátrubek. Stavěly se v různých velikostech, měly poměrně velké možnosti melodického pohybu i velký rozsah. Bývaly velmi oblíbené a měly své pevné místo v lidových i městských
kapelách* 16. a 17. století. Největší z cinků byl basový
serpent.
serpent |
cinky |
církevní hudba
Hudba sloužící k účelům náboženským (mše*,
žalmy*, pašije* apod.).
církevní stupnice
Původně řecké tónové* řady, které přešly do
středověké*
duchovní* hudby.
Na jejich podkladě se utvářel gregoriánský* chorál. Představte si
klaviaturu* bez černých kláves - "středověké" církevní řady jsou tyto: jonická (1)
dorická (2)
frygická (3)
lydická (4)
mixolydická (5)
aiolská (6)
Příbuzné církevní řady se odvozují od 5. stupně, k jejich jménu se přidává předpona hypo-:
hypojonická |
hypodorická |
hypofrygická |
hypolydická |
hypomixolydická |
hypoaiolská |
citera
Strunný drnkací nástroj* s pěti kovovými strunami pro hru melodie, jež jsou vedeny přes
hmatník* s kovovými pražci, a 24 - 40 strunami doprovodnými (střevovými a hedvábnými),
které jsou vedeny volně nad ozvučnou deskou. Vznikla teprve ve druhé pol. 18. století z primitivního lidového nástroje rakouských a bavorských horalů. Struny se rozechvívají prstencem z kovu nebo želvoviny.
melodické struny na citeře:
citlivý tón
Sedmý stupeň v každé durové i mollové stupnici*, je-li vzdálen od osmého stupně o
půltón*.
clavecinistk
(klavsénysté)
Francouzští skladatelé F. Couperin, J. Ph. Rameau, F. Dandrieu (dandrje) a L. C. Daquin (daken), kteří jako první ve svých skladbách pro clavecin
(cembalo*) bohatě využívají technických možností nástroje
(běhy, pasáže, arpeggia*,
ozdoby*) a harmonickou i rytmickou vynalézavostí a vtipem odpovídají duchu rokoka.
con
(kon)
Italská předložka "s", se kterou se můžete setkat často ve spojení s označením tempa nebo výrazu: con moto moderato (mírným pohybem, mírně), con sentimento (tklivě) apod.
concertino
(končertýno)
Italský název pro drobnější koncertní skladbu (doslova: malý koncert).
concerto grosso
(končerto)
Několikavětá cyklická skladba suitového* typu, v níž skupina
sólových* hudebních nástrojů hraje střídavě s celým
orchestrem*. V době rozkvětu této
formy* v Itálii 17. a počátku 18. stol. obsazovala se skupina sólových nástrojů dvěma
houslemi*, violoncellem* a nástrojem
generálbasovým*
(cembalem*, varhanami*). Celý orchestr hrál v mnohonásobném obsazení stejných nástrojů. Nejvýznamnějšími skladateli concerta grossa byli A. Stradella, A. Corelli, G. Torelli a A.
Vivaldi, který tuto formu obohatil zejména zavedením dechových nástrojů. Vrcholnými skladbami concerta grossa jsou Bachovy Braniborské koncerty, ale vracejí se k němu i skladatelé soudobí (např. O. Mácha).
country music
(kantri mjúzik)
Původně písně* a
balady* evropských vystěhovalců a jejich potomků, kteří se usadili v hornatých oblastech na východě USA a dlouho byli izolováni od městských hudebních vlivů. Dnes souhrnný název pro hudební
formy* amerického venkova i pro styly, které z původního typu hudby vycházejí: tradiční country, moderní country, western swing, country
rock* aj.
courante
(kuránt)
Z francouzštiny: starý francouzský tanec* v třídobém
taktu*. Jeho tempo* je rychlé, živé. V 18. století patřil k základním tancům staré barokní
suity*. Najdeme jej například ve všech suitách J. S.
Bacha.
crescendo (krešendo) Z italštiny (zkráceně cresc.): pomalu zesilovat. |
cyklické hudební formy
Formy* vícevětých skladeb, jako jsou
sonáta*, suita*,
koncert* apod.
cyklus
Větší počet skladeb vydaných společně (např. písňové cykly F. Schuberta,
Janáčkovy klavírní skladby spojené v cyklus Po zarostlém chodníčku, Chopinova Preludia i třeba Debussyho Moře).
čačak
Populární jihoslovanský lidový tanec*.
čardáš
Při návštěvě Maďarska se jistě někde s tímto lidovým tancem* setkáte:
kapela* s cimbálem*,
houslemi*, basou
(kontrabas*) a někdy i
klarinetem* začne zvolna, v proměnlivém
tempu*. melodicky bohatě zdobený lašan, který je předtancem prudké, temperamentní frišky. Obě jsou ve 2/4 taktu. Uměleckou
stylizaci* tohoto tance najdete například v II. uherské
rapsódii* F. Liszta.
časopisy
Hudební * časopisy
Česká hudební společnost
Dobrovolná zájmová organizace, jejímž posláním je napomáhat probuzení a rozvíjení zájmu veřejnosti o hodnotnou hudbu všech forem, žánrů a stylů, zejména u dětí a mládeže. Příkladem činnosti ČHS jsou letní
interpretační* semináře, např. Setkání* přátel komorní hudby v Bechyni, Setkání* přátel staré hudby ve Valticích a
Jazzová* dílna ve Frýdlantu v Čechách. Pro děti organizuje ČHS např. letní tábory, akci Zpívání rodičů s dětmi apod.
Českokrumlovská hudební sbírka
Sbírka 6621 skladeb světské* i
církevní* hudby v raných i novějších tiscích a opisech z 18. a první třetiny 19. století. Jsou to převážně skladby autorů italských a německých, ale také francouzských,
maďarských, polských, dánských, anglických, španělských i českých. Základem souboru jsou hudebniny hudbymilovného šlechtického rodu Schwarzenberků (švarcnberk), který na Českém Krumlově rozvíjel po staletí
bohatou hudební aktivitu. Sbírka je nyní uložena v krumlovské odbočce Státního archívu.
činely Také talíře. Bicí hudební nástroj, který skladatelé obvykle předepisují až v závěru skladeb, především velkých symfonií*. Užívali jich však již skladatelé z konce 17. století. Ve vojenských kapelách* jsou nepostradatelné. |
čtverozpěv
Mužské vokální kvarteto*, zvané kdysi čtverozpěv, byl oblíbený způsob zpěvu v době obrození. Na různých
koncertech*, zejména na venkově, byly takto často interpretovány skladby pro mužský
sbor*.
čtverylka
Rychlý čtyřdobý tanec z období raného klasicismu. S oblibou se tančil snad ve všech
zemích Evropy, proto má i různé názvy: Francaise, Anglaise, Contredanse (fravséz, angléz, kontrdás). Několik čtverylek napsal i W. A. Mozart.
čtvrttónová hudba
Hudba, která pracuje se zlomky intervalu* menšími než
půltón*, nejčastěji se
čtvrttóny. Intervaly čtvrttónového systému mají svá jména (např. nižší malá sekunda, vyšší malá sekunda) a označují se v notovém písmu
zvláštními posuvkami*. Zlomky intervalů nejsou v hudbě ničím novým ani neobvyklým. Např. arabské tónové systémy, hudba
černošská, ale i východomoravské a slovenské lidové* písně takové zlomky intervalů, zejména čtvrttóny, běžně používají. Ucho dnešního evropského posluchače však není zvyklé tyto intervaly postřehnout. Není také snadné takovou hudbu zaznamenávat a hrát. Jejím teoretikem a propagátorem byl český skladatel A. Hába. Čtvrttónový
klavír*, který navrhl, má dvě
klaviatury*, vzájemně výškově posunuté o čtvrt
tónu*. Při interpretaci* čtvrttónové skladby se hraje současně na obou klaviaturách.