P
pantomima
Jevištní forma* beze slov, kde se děj vyjadřuje pouze gestikulací a pohybem. Hudba, která pantomimu provází, je složena z
jednotlivých čísel, jako třeba v opeře*. Skladatelsky se pantomimě hodně věnoval např. O. Nedbal (Pohádka o Honzovi, Z pohádky do pohádky, Princezna Hyacinta, Andersen aj.).
parafráze
Občas některý skladatel pocítí potřebu zpracovat po svém cizí hudební téma*. Tak vznikne parafráze. F. Liszt svými virtuózními parafrázemi popularizoval například málo známé
opery* R. Wagnera.
part
Z partitury* vypsaný hlas jednotlivého nástroje*. Hráči hrají z partů, s partiturou pracuje jen
dirigent*.
partitura
Přehledný notový záznam vícehlasé (instrumentální* i
vokální*) skladby. Všechny nástroje orchestru jsou uváděny v partituře v ustáleném pořadí: Nejvýše jsou dechové
nástroje* dřevěné, pod nimi
žesťové, pak skupina bicích* nástrojů, dále
harfa*, klavír*,
varhany* nebo jiný klávesový nástroj, je-li třeba. Uprostřed partitury se píší
sólové hlasy*, bud pěvecké anebo sólových* nástrojů (v
koncertech*). Doprostřed partitury se píše i
sbor*, obvykle je ve čtyřhlasu, na čtyřech
notových osnovách*. V dolní části partitury se píší smyčcové nástroj.
pasáž
Mnoho tónů* následujících po sobě v rychlém
tempu*. V hudebních skladbách jí bývá použito z různých důvodů. Nejčastěji se v pasáži předvádějí technické možnosti nástroje a
virtuozita* interpreta*. U skladatelů novoromantických (viz
romantismus*) se setkáváme s pasážemi, které vyjadřují
zvukomalebný* efekt - např. vítr, hrom apod. Stejná pasáž se ve skladbě zpravidla neopakuje.
pastorela
Český druh malé kantáty* s vánoční tematikou. Pastorely byly oblíbenou formou komponujících českých
kantorů*
v 18. a na počátku 19. stol. (J.L.Linek, J.J.Ryba aj.).
pašije
Církevní* skladba určená pro velikonoční obřady. Podkladem je biblický text, ve kterém čtyři evangelisté líčí Kristovo utrpení. Hudebně byly pašije zpracovány již v
gregoriánském* chorálu, ale nejvíce pašijí vzniklo v době
baroka*, kdy byly komponovány ve formě
oratoria* (např. J.S.Bach:
Matoušovy pašije).
pedály
(V notovém záznamu Ped.)
1. U varhan* klávesnice*, na niž se hraje nohama;
2. U klavírů* šlapadla. Pravým se zdvíhá dusítko a tón se prodlouží, levým se docílí slabšího zvuku při stejné síle úderu;
3. U harfy* název šlapadel, jimiž se mění
ladění* strun;
4. U tympánů*
slouží pedály rovněž k přelaďování.
perioda
Hudební útvar, který vzniká spojením dvou hudebních vět*, které jsou
motivicky*
příbuzné, mají přibližně stejný počet taktů* a jejich závěry si vzájemně odpovídají. Najdeme je v
lidových* písních (Hop, hej, cibuláři) i v
hudbě umělé* (V. Novák, 3. část Slovácké suity*: Zamilovaní).
pesante
(pezante)
Z italštiny: závažně, těžkým, silným úhozem, těžce.
pianino
Klavír*
pianissimo Z italštiny: velmi slabě (zkr. pp); slabounce, jak jen možno (též i zkr. ppp) |
1. Z italštiny: slabě (zkr. p); p |
2. klavír*.
pikola
Malá flétna* s ostrým průrazným tónem, která zní o
oktávu* výš, než je zapsáno v notách. Skladatelé na ni ve svých skladbách často pamatují, zvláště když potřebují charakterizovat rozpustilost, jako třeba G. Bizet v opeře Carmen, kde dvě pikoly doprovázejí klukovskou hru na
vojáky.
píseň
Vokální* hudební forma* rozšířená a oblíbená. Podle původu rozeznáváme
písně lidové*, zlidovělé (to jsou písně umělé, které získaly takovou popularitu, že dnes je vnímáme jako písně lidové - třeba Moravo, Moravo) a písně umělé. Není snad skladatel, který by nenapsal
píseň, u některých jsou písně jednou z nejvýznamnějších oblastí tvorby. K nim patří F. Schubert (cyklus Zimní cesta), R. Schumann (Láska básníkova), G. Mahler (Písně o mrtvých dětech), A. Dvořák (Biblické písně) i
J. Křička (písně pro děti).
Viz též duchovní* píseň,
kramářská* píseň,
lidová* píseň,
trampská* píseň.
píseň beze slov
Charakteristická* skladba tklivé, až sentimentální nálady. Nejbližší byla tato
forma*
F.
Mendelssohnovi Bartholdymu, který napsal 48 písní beze slov. Stále se s nimi setkáváme na koncertních pódiích v
repertoáru* slavných klavíristů.
písňová forma
Malá hudební forma*, užívaná v
instrumentální* i
vokální* hudbě. Jmenujeme ji tak proto, že v její nejčistší podobě se s ní setkáváme právě u
lidových* písní. Kdo si dá tu práci, najde mezi nimi všechny typy
m a 1 é f o r m y p í s ň o v é:
1. malá jednodílná forma písňová (Jede Kudrna ...) - schéma a;
2. malá dvoudílná forma písňová (Šla Nanynka do zelí) - schéma a b;
3. malá třídílná forma písňová (Měsíček svítí ...) - schéma a b a
Dále existuje ještě malá písňová forma rozšířená nebo zúžená (oba typy najdeme často v
šansonech* a tanečních písních, schéma a b a b apod.
Složitější je v e 1 k á f o r m a p í s ň o v á , což je dvoudílný nebo třídílný útvar, ve kterém každý díl tvoří hudba uspořádaná v malé písňové formě:
schéma:
A | B | A |
aba | aba | aba |
Ve velké formě písňové jsou komponovány již četné skladby vážné* hudby, např. Smetanovy polky* nebo Slovanské tance A. Dvořáka.
píšťala Jednoduchý hudební nástroj*, v podstatě dřevěná trubice s dírkami, jež se překrývají prsty. Píšťalka z bezových větviček, jak ji dodnes na jaře "otloukají" děti, byla asi pramátí všech dechových hudebních nástrojů. Spojením několika píšťal různých velikostí vznikla tzv. Panova píšťala, prastarý pastýřský hudební nástroj. |
piú
(piju)
Z italštiny: více, např. piú mosso - hybněji, rychleji.
pizzicato
(picikáto)
(Zkráceně pizz.) Z italštiny: trhavě, brnkavě (ve skladbách pro smyčcové nástroje).
playback
(plejbek)
Z angličtiny: pův. zpětné přehrávání, znovupřehrávání. Vžitý název pro takový způsob
záznamu*
zvuku, při němž se jednotlivé hlasy (lidské i nástrojové), které nakonec budou znít společně, nahrávají postupně a odděleně. Nejčastěji tak nahrává sólista k již dříve nahranému doprovodu, který poslouchá ze sluchátek.
Playbackem se rozumí i situace, kdy zpěvák či herec před kamerou ve filmu a televizi
(výjimečně při hlasové indispozici přímo na koncertě*) doprovází němohrou již hotový, dříve pořízený záznam vlastního (v televizních
operách* např. i cizího) hlasu.
plektrum
Trsátko (tyčinka nebo plátek ze slonoviny, želvoviny, rohu, dřeva, kovu či umělé hmoty), kterým se rozechvívají struny
kytary*, banja*,
mandolíny* ap.
poco
(poko)
Z italštiny: trochu, poněkud. Např. poco allegro* = trochu rychle.
pochod
Již v dávné minulosti nastávaly situace, kdy větší množství lidí s určitým cílem mělo společnou cestu. Taková situace přímo vybízela k tomu, aby společnému pochodu byl dán nějaký řád. A tu nastoupila hudba, která určila
tempo* a sjednotila krok. Tak nějak vznikl pochod jako hudební
forma*. Najdeme ho
již ve staré řecké tragédii, tehdy ovšem jen zpívaný. I dnes se samozřejmě pochody zpívají, ale často bývají s
instrumentálním* doprovodem, nejčastěji
dechovou*
hudbou, nebo jen hrané. Všichni jsme viděli pochodovat např. vojáky na 1. máje v
rytmu* kapely*, nebo děti zpívají "do kroku" nějakou pochodovou
lidovou* píseň.
Oblíbené jsou i "promenádní" koncerty* dechových hudeb v přírodě, jejichž součástí jsou zejména pochody. Podle účelů a povahy rozeznáváme pochody vojenské, slavnostní a smuteční. Jedno však mají společné: sudý, dvoudobý
takt*.
polka
Ve 30. letech minulého století byla nejpopulárnějším tancem* lidových zábav i vlasteneckých bálů. Je to vpravdě "lidový" tanec - kdo jej opravdu první zatančil, nikdo neví, i když se se vznikem polky spojuje řada jmen. V krátké době se rozšířila po celých Čechách a
zalíbení v ní našli i v zahraničí, dokonce i v zámoří.
Polka je tanec ve 2/4 taktu*, rychlý, s charakteristickým
rytmem* a bohatě zdobenou
melodií*
:
To je jedna z prvních a dosud nejznámějších polkových melodií minulého století - Esmeralda F.M.Hilmara. Od té doby vzniklo polek bezpočet - jen B. Smetana ji ve svém díle použil 261krát. Dodnes polku tančíme a
posloucháme. Neobejde se bez ní žádná dechová*
hudba.
polnice
Dechový hudební nástroj* (trubka bez strojiva), používaný k vytrubování signálů.
polonéza Slavnostní polský tanec* ve 3/4 taktu*, s charakteristickým rytmem* doprovodu.Polonézu si oblíbilo mnoho významných skladatelů - K. M. Weber, F. Chopin, P. I. Čajkovskij aj. Jistě znáte i slavnostní polonézu z 2. dějství Dvořákovy opery Rusalka. |
polyfonie
Skladebná technika, při níž skladbu vytvářejí dva, tři, čtyři i více samostatných hlasů. Žádný z nich přitom není vedoucí, žádný doprovázející.Též
kontrapunkt*.
polyrytmika
1. Současný průběh odlišných rytmů* (např. v
etudách* pro malý
buben* levá ruka hraje v 6/8
taktu* a pravá ve 4/4 taktu);
2. Časté střídání rytmů během skladby.
polytonalita
Souznění dvou nebo více tónin* současně. Např. když v
komorní* skladbě hraje každý nástroj v jiné tónině.
pomlka
Též p a u z a. Značka v notovém písmu, která určuje, kdy a jak dlouho má příslušný hlas mlčet:
pomocné linky a mezery
Notová
osnova*.
pop music
(mjuzik)
Běžně užívaná zkrácená forma anglického termínu popular music (popjulr mjuzik) -
populární* hudba.
populární hudba
Název pro hudbu všeobecně známou a oblíbenou, bez ohledu na to, je-li profesionální* nebo
amatérská*, tradiční či moderní, z oblasti tzv.
vážné* nebo
zábavné*
hudby. Většinou jsou to kratší, snadno zapamatovatelné skladby, nevyžadující při poslechu zvláštní soustředění a přístupné nejširším vrstvám posluchačů. Často jde o skladby funkčně určené
(tance*, pochody* apod.) a o
písně*.
Do populární hudby patří i tzv. "vyšší populár", což jsou rozsáhlejší skladby koncertní, určené k rekreačnímu poslechu. Skladby tohoto typu tvoří základ
repertoáru* dechových, salónních, estrádních, i
lázeňských orchestrů* a instrumentálních skupin.
posuvky
Značky pro zvýšení nebo snížení tónů* v notovém záznamu:
potpourri
(potpuri)
Směs výňatků z různých skladeb (operních*
árií*, operetních* čísel aj.), sestavená k jejich popularizaci v různých úpravách. Jsou potpourri vydaná tiskem, ale často je sestavují ke konkrétní produkci sami
kapelníci*.
pozitiv Malé varhany* bez pedálů*. |
pozoun
Jinak také t r o m b ó n . Žesťový dechový hudební nástroj*. V praxi se používá pozoun snižcový (tahový) a ventilový. Je to jediný dechový nástroj, na němž je možno hrát absolutně čistě přirozené tónové řady a zahrát rozdíly mezi temperovaně shodnými
tóny* (cis-des apod.). A to pozoun uměl - dík přímé manipulaci snižcem - již v době svého vzniku, v 15. století. Kolem roku 1520 získal pozoun dnešní vzhled. Velkou zásluhu na tom má vynikající nástrojař Hans Meuschel (mojšl) z Norimberka, který prý dal definitivní podobu snižci. Pomocí snižce se dají dělat různé efekty, například
glissando*, tolik oblíbené v
jazzové* a taneční* hudbě.
Pozouny ve službách středověkých velmožů vytrubovaly slavnostní fanfáry*, při
barokních* hudebních hrách tvořily kulisu pekelným a strašidelným výjevům, v
programní* hudbě pak zastupují i hlasy zvířat - všimněte si např. "zpěvu žabáka" v Trojanově hudbě k filmu Císařův slavík. Dnes je pozoun nepostradatelný v
symfonickém*,
dechovém i
tanečním
orchestru*.
praporek Notová značka, která dělá z noty* čtvrťové notu osminovou, dva praporky notu šestnáctinovou atd. Je-li za sebou více not menší hodnoty (osminových, šestnáctinových atd.), nahrazují se praporky spojováním not pomocí břevna (trámce): |
preludium
1. Předehra* ;
2. Ve staré barokní*
suitě* vstupní
věta*.
premiéra
První veřejné provedení hudebního, scénického nebo filmového díla.
presto
Z italštiny: rychle, spěšně. Prestissimo označuje nejvyšší stupeň rychlosti.
prima
1. První tón* diatonické*
stupnice*;
2. interval* mezi dvěma
tóny* téže výšky. Vzdálenost mezi oběma tóny je nulová, interval čistá prima označuje totiž právě tu skutečnost, že oba tóny jsou naprosto shodné.
prima volta Označení, s kterým se setkáváme před repeticí* nad jedním nebo několika takty*, které se poprvé hrát mají, ale při opakování už ne. Při repetici se pak hrají takty s označením seconda (sekonda) volta. |
primárius
Vedoucí jednotlivých skupin smyčcových nástrojů* v
orchestru*. Primáriové hrají nejnáročnější
part* včetně předepsaných sól*, při dělených zkouškách zastupují
dirigenta*. Nejzodpovědnější postavení v orchestru má vedoucí skupiny I. houslí - primárius (koncertní mistr) celého orchestru.
primáš
První hráč souborů lidové*
hudby, který současně řídí skupinu místo
kapelníka*. Nejčastěji to bývá houslista.
primitivní hudba
Hudba dávných i současných přírodních národů, která vzniká a provozuje se živelně. Její základní složkou je
rytmus* a nejčastěji je spojena s
tancem* nebo společnou prací.
Melodie* zde mívá velmi malý tónový rozsah.
profesionál
Člověk, který koná určitou činnost pro výdělek, ať je pro ni odborně vzdělán, nebo ne.
Pojmu p r o f e s i o n a 1 i t a se však užívá pro zdůraznění nejvyšších uměleckých kvalit.
programní hudba
Hudba, která vyjadřuje mimohudební obsah. Termín programní
hudba není starý - vznikl teprve v polovině minulého století za velkých názorových bojů mezi hudebníky, zda
hudba* má
či nemá nějaký mimohudební obsah vůbec vyjadřovat. Mezi největší bojovníky za programní hudbu patřili tehdy F. Liszt a R. Wagner. Ovšem hudba, která mimohudební obsah vyjadřovala, existovala již dávno předtím. Už v počátcích indické kultury - před několika tisíciletími - symbolizovaly v Indii dobře známé hudební
stupnice* jednotlivá roční období. Ve starověkém Řecku byly čtyři struny na lyře bájeslovného Orfea symbolem
čtyř živlů. V 16. a 17. století byly velmi oblíbeným námětem skladatelů bitvy (např. J. Kuhnau: Souboj Davida s Goliášem z Šesti biblických
sonát*). Z období
klasicismu* vzpomeňme programních
symfonií* J. Haydna (Dětská, Lovecká, Pedant), Beethovenovy Pastorální symfonie a
předehry* Egmont či Bitva u Viktorie.
Hudba se tedy vlastně odedávna pokoušela vyjádřit i mimohudební obsah a kromě citů se snažila u posluchače vyvolat také představy. Konečně - každá
vokální* skladba se slovy je svým způsobem programní. - V období
romantismu* se však programní hudba stala "programem" některých skladatelů a estetiků. Vedle Liszta
(symfonická* báseň Prométheus, Faustovská symfonie) a Wagnera (Faustovská předehra, předehry k
operám*) to byl především H. Berlioz (dramatická symfonie Romeo a Julie, předehra Král Lear /lír/, Fantastická symfonie) a po nich R. Strauss (symfonické básně Enšpíglova šibalství, Don Quijote /kichote/). Programovost má své místo i v hudbě
impresionistické* (C. Debussy: Moře, klavírní Preludia),
expresionistické* (Alexandr Skrjabin: 4. symfonie) i novodobé (D. Šostakovié: Leningradská symfonie).
prolamování
Lidová* hudba (naChodsku)
provedení
Prostřední část sonátové* formy.
předehra
(Též ouvertura* /uvertýra, uvertúra/, sinfonia). Úvodní skladba k
opeře*, oratoriu*,
kantátě*, baletu* a k dramatickým dílům, jejichž součástí je
scénická*
hudba. Předehra může být i samostatnou koncertní skladbou, většinou programní*, jako např. předehry A. Dvořáka V přírodě, Karneval, Othello, Husitská aj.
přednes
Způsob provedení hudebního díla. Představa skladatele je ve skladbě vyjádřena tzv. přednesovými pokyny - značkami a zkratkami pro sílu
tónu*, rychlost hry, náladu apod. Ovšem každý umělec, který skladbu
interpretuje*, do ní přináší něco "svého". Každý má jiný přednes.
předtaktí
Neúplný takt* na začátku skladby.
předznamenání
Na začátku každé skladby, hned za notovým klíčem*, je důležité místo, na které se před hraním nesmíte zapomenout podívat. Když tam není žádná
posuvka*, skladba nemá žádné předznamenání: nejsou v ní žádné
křížky* ani
bé*. S přibývajícím počtem posuvek za notovým klíčem přibývá i obtížnosti. Předznamenání určuje hlavní
tóninu*, takže skladba bez předznamenání je v C dur nebo a moll.
přehlídky hudební
Festivaly *
příraz Melodická ozdoba*: hlavnímu tónu* předchází kraťoučký tón vedlejší, namísto očekávaného hlavního tónu se nakrátko ozve jakýsi "cizí" tón, což právě zní zajímavě. |
příznačný motiv
Říká se mu také l e i t m o t i v /lajtmotýv/ (z němčiny) nebo
i d é e f i x e /idé fiks/ (z francouzštiny). Je to hudební myšlenka symbolizující ve skladbě určitou představu. V
programní* hudbě prochází skladbou většinou několik příznačných motivů, které se stávají hudebními nositeli děje. Tak např. v Dvořákově
symfonické* básni Vodník mají svůj příznačný motiv Vodník, dívka chystající se k jezeru, její varující matka i vodníkova říše. V hudebních proměnách těchto motivů, jejich vzájemných vztazích, se odehrává hudební drama námětu.
Jako první použil příznačného motivu H. Berlioz; důsledně ho uplatňoval R. Wagner, v jehož skladbách můžeme najít i příznačné motivy meče,
přilby, kopí, štítu apod.
přízvuk Italsky: sforzato - důrazně, rinforzato - zesíleně, fortepiano náhlé vystřídání silné a slabé dynamiky. Zdůraznění tónu* jeho silnějším nasazením. Pravidelně bývá přízvuk na první době taktu*, proto se jí také říká doba přízvučná nebo těžká. Ale může být skladatelem předepsán i jinde - takto: |
|
půltón Nejmenší interval*, který se používá v naší hudební soustavě, např. c - cis apod. |
punktuální hudba
Hudba, ve které jednotlivý tón* (bod, latinsky punctum) nebo
interval* přebírá úkoly svěřované dříve
motivu*, tématu*, hudební frázi. Nositelem hudební
myšlenky se má stát osamocený tón. Za otce punktuální hudby je uznáván A.
Webern.